Jaaroverzicht 2020

Alhoewel we aan het eind van het jaar 2020 helaas minder techniekweken konden organiseren dan gehoopt, hebben we de rest van het jaar volop mooie activiteiten kunnen organiseren. Een greep uit onze activiteiten.

Internationale masterstoernooien

Het jaar ging van start met een aantal bijzonder mooie internationale masterstoernooien op bijzonder mooie locaties:

• de IMSSC Sprint Classics in Inzell waaromheen we een techniekweek hadden staan waarin de puntjes op de ‘i’ werden gezet
  • de Winter World Master Games in Innsbruck (Oostenrijk)
  • het WK Masters Allround in Collalbo (Italië)
  • het WK Masters Sprint in Calgary (Canada)
  • en tot slot de eerste internationale Thialf Record Races (TRR) in Heerenveen.

Met tussendoor het NK voor masters een fantastische piek van het seizoen 2019-2020 en mooi begin van 2020!

Online trainen

Toen Nederland (en de wereld) op slot en moesten we onze Jubileum Relatie Trainingsdag van mei verplaatsen naar later in het jaar. Onze traditionele droogtrainingsweek in Inzell organiseerden we deze keer met een ‘online’ circuittraining en schaatsplanktraining en één gezamenlijke droogtraining. De online trainingen waren zeker voor herhaling vatbaar!

Grote opkomst bij droogtraining

Uiteindelijk konden we gelukkig weer droogtrainingen organiseren in Driebergen. Met de nodige maatregelen verliepen die prima. Een ontzettend hoge opkomst en in het bos van Driebergen voldoende ruimte om op afstand te kunnen trainen.

Zomerweken in Inzell: top organisatie

Lange tijd was het onzeker of de techniekweken op het zomerijs in Inzell door konden gaan. Gelukkig was dat uiteindelijk het geval en wat een mooie kwaliteitsweken hebben we daar kunnen draaien. In de Max Aicher Arena was alles tip-top in orde en de maatregelen zorgden ervoor dat we op ruime afstand van elkaar veilig konden trainen. Het feit dat we maar één keer per dag het ijs op konden was volgens de deelnemers alleen maar een voordeel: de droogsessies om de schaatstrainingen heen zorgden voor nog meer kwaliteit. Conclusie: topweken!

Jubileum met “Kaffee und Kuchen

Tijdens de 2e zomertechniekweek bestond Schaatstraining advies & begeleiding exact tien jaar. Samen met de deelnemers aan die week en nog een aantal sporters die in Inzell waren, hebben we daar bij uitgebreid bij stil gestaan met “Kaffee und Kuchen” bij Café am Rathaus.

Geslaagde Jubileum Relatie Trainingsdag

Op zondag 6 september konden we tóch onze Jubileum Trainingsdag organiseren op het bekende terrein in Doorn. Wat een opkomst en wat een feestje was dat! Mooie clinics, veel enthousiasme en “de beste K5-slang ever”! Met tot slot onze jubileumreceptie en een toost met alle aanwezigen met een alcoholvrij bubbeltje een meer dan geslaagde jubileumdag!

Techniekweken najaar goed van start

De najaarstechniekweken in Inzell gingen weer erg goed van start. We konden we weer twee maal per dag op het ijs, maar nog altijd waren het zeer rustige en daardoor met recht kwaliteitstrainingsuren. Ook nu waren de maatregelen vanuit de Max Aicher Arena weer goed voor elkaar waardoor we veilig en op afstand onze trainingen konden doen. In het restaurant hadden we onze eigen ruimte, zodat we niet met andere gasten in contact kwamen en ook de videoanalyses deden we middels een tweede scherm op afstand van elkaar.

Vanwege de lockdown vanaf 1 november hebben we sindsdien helaas geen techniekweken kunnen organiseren. We gaan ervan uit dat we in het laatste deel van het winterseizoen nog een aantal mooie weken kunnen laten doorgaan!

Online filmanalyse en presentaties

Het jaar bracht ook veel nieuwe initiatieven en creativiteit naar boven. Zo hebben we diverse online filmanalyses kunnen doen en op die wijze toch ‘privé techniektrainingen’ kunnen verzorgen. En we hebben volop online presentaties kunnen geven aan trainers én sporters. Een perfecte oplossing om toch “bij elkaar te komen” en te blijven ontwikkelen.

Persoonlijke schema’s: creativiteit gewenst

Met meer sporters onder onze hoede voor persoonlijke begeleiding dan ooit, is het wat trainingsschema’s maken betreft een druk jaar. Zeker gezien de ontwikkelingen: wel ijs, geen ijs, wel een ticket voor een trainingsuur, toch niet, wegvallen van wedstrijden, wedstrijdpiek verschoven etc. blijft het aanpassen en creatief zijn. De oudste deelnemer die ik begeleid, is net 86 jaar geworden en woonachtig in Noorwegen. Vorig seizoen verbeterde hij maar liefst 23 wereldrecords in de leeftijdsklasse M85. Met trots deelde hij vorige week dan ook een foto met zijn ontvangen certificaten. Zijn passie voor het schaatsen en gretigheid om records te rijden, zijn fitte, actieve leven daaromheen: een voorbeeld voor iedereen!

Toppers op hoog niveau in actie

En tot slot… Wat is het gaaf om schaatsers op alle niveau te mogen begeleiden! Zo zien we best veel schaatsers die gebruik hebben gemaakt van begeleiding door ons, van een tot meer techniekweken in Inzell tot een persoonlijk jaarplan, nu in de topsportwedstrijden meerijden, zoals NK’s en WKKT. De meest bekenden daarvan zijn natuurlijk Yves Vergeer en Beau Snellink, waarover we al eerder schreven. Maar ook Kai in ’t Veld, Sacha van der Weide en Eline van Voorden zagen we tijdens het WKKT in actie. Erg trots dat we op alle niveaus en leeftijden schaatsers verder kunnen helpen.

Al met al toch een topjaar. Ik ben er trots op en kijk uit naar 2021, waarin ik graag m’n sporters ook weer in wedstrijden en de weg daar naar toe begeleid. En waarin ik vooral ook ‘live’ in techniekweken de passie en het enthousiasme voor schaatsen bij veel schaatsers nog verder vergroot!

Dank aan iedereen die bijgedragen heeft aan dit mooie jaar!