Het jaarplan dat Schaatstraining advies & begeleiding hanteert, is verdeeld in vier trainingsperioden, waarna een herstelperiode volgt:

Algemene Voorbereidingsperiode I (AVPI) half mei-juni
Algemene Voorbereidingsperiode II (AVPII) juli-september
Specifieke Voorbereidingsperiode (SP) oktober-december
Wedstrijdperiode (WP) januari-maart
Herstelperiode (HP) april-half mei

Afhankelijk van de gestelde doelen kunnen deze perioden afwijken.

1. Algemene Voorbereidingsperiode I (AVPI)
Het eerste deel van de Algemene Voorbereidingsperiode (AVPI) is de fase waar je de basis van je algehele conditie legt. Dit doe je door middel van laag intensieve trainingen. AVPI is echt het fundament waarop je de rest van het jaar verder moet kunnen bouwen. Een zeer belangrijke periode dus.
In het kort:
– basisvoorbereiding
– algemene en algemeen doelgerichte trainingsvormen

2. Algemene Voorbereidingsperiode II (AVPII)
Het tweede deel van de Algemene Voorbereidingsperiode (AVPII) is een uitbreiding van AVPI. Hierin ligt meer nadruk op intensievere en semi-schaatsspecifieke trainingsvormen.
In het kort:
– uitbreiding AVPI
– algemene en semi-specifieke trainingsvormen

3. Specifieke Voorbereidingsperiode (SP)
De Specifieke Voorbereidingsperiode (SP) is de fase waarin je conditie naar een top groeit en waarbij je echt heel schaatsspecifiek traint. Veel ijstrainingen dus en een stijging van de trainingsomvang.
In het kort:
– ijstrainingen
– specifieke voorbereiding op de wedstrijden

4. Wedstrijdperiode (WP)
In de Wedstrijdperiode (WP) staat het rijden van belangrijke wedstrijden centraal. De omvang van de trainingen daalt, de intensiteit is hoog, er komen geen nieuwe technische aanwijzingen meer aan bod, er wordt alleen nog maar herhaald. Alles staat in het teken van de belangrijke wedstrijden en het einddoel.
In het kort:
– ijstrainingen
– geringere omvang dan SVP en vrij hoge intensiteit

5. Herstelperiode (HP)
De herstelperiode is nodig om het lichaam na een lange periode weer tot rust te brengen en weer energie op te doen voor een nieuw seizoen. In deze periode geldt: als je zin hebt, lekker trainen. Maar alles lekker ontspannen en niks ‘moeten’.

Terug naar Persoonlijke schema’s